5 manieren om website bezoekers te converteren naar leads

Je website wordt elke dag door een flink aantal mensen bezocht, maar slechts een enkeling neemt contact met je op. Herkenbaar? In deze blog leggen we uit hoe je anonieme websitebezoekers effectief converteert naar nieuwe leads.

Wanneer anonieme bezoekers hun contactgegevens achterlaten spreken we van conversie. Website bezoekers converteren naar leads kan op veel manieren. In dit artikel lichten we onze vijf favorieten uit die wij inzetten in onze inbound marketing activiteiten.

1. Contactformulier

De meest traditionele vorm om online conversie mogelijk te maken op je eigen website is door middel van een contactformulier. Wanneer bezoekers interesse hebben in de dienstverlening die jij aanbiedt, kunnen ze op eigen initiatief contact met je opnemen.

Meestal wordt het contactformulier op een aparte contactpagina gezet en wordt er vanaf andere plaatsen vanuit de website gelinkt naar deze pagina door middel van buttons of andere call to actions.

Contactformulier

Biedt jouw onderneming meerdere diensten aan? Een tip is dan om op elke dienstenpagina een apart contactformulier te plaatsen. Zo weet je meteen in welke dienst een bezoeker waarschijnlijk geïnteresseerd is wanneer hij het formulier invult, wat je een voorsprong geeft tijdens de opvolging.

Een contactformulier is één van de zes must-haves voor elke bedrijfswebsite. Wel is het een erg passieve vorm van online leadgeneratie. Je wacht namelijk tot bezoekers uit eigen beweging hun contactgegevens achterlaten. Verderop in dit artikel bespreken we spannendere conversiemogelijkheden!

2. Online tool

Krijg je vaak dezelfde vragen over je dienstverlening? Vang deze dan proactief op door middel van een online tool in de vorm een vragenlijst. Eentje waarvan je bezoeker denkt “Hey! Dat is handig!”.

Zo heeft app-bouwer Myler Media bijvoorbeeld een tool op de website staan waarmee bezoekers de kosten voor app ontwikkeling kunnen uitrekenen.

Bij de laatste stap wordt de bezoeker gevraagd zijn e-mailadres achter te laten waarna hij een op-maat-gemaakte prijsindicatie toegestuurd krijgt.

De gedachte hierachter is dat een bezoeker al veel moeite en tijd heeft geïnvesteerd met het invullen van alle vragen. Het invullen van het e-mailadres is dan nog maar een kleine stap.

Online tool

3. Nieuwsbrief

Een contactpagina en online tool zoals hierboven beschreven zijn oplossingen voor bezoekers die al diep in de funnel zitten: ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem en nemen contact met je op om de dienstverlening te bespreken.

Maar niet elke bezoeker is meteen klaar om tot aanschaf over te gaan. Veel bezoekers zijn bijvoorbeeld in de oriënterende fase of zoeken een antwoord op een vraag. Wellicht zijn ze via de zoekmachine van Google op één van je blog-artikelen belandt. Zo’n artikel zal ze misschien de antwoorden geven die ze zoeken, maar dan nog is hij/zij in veel gevallen niet klaar om een definitieve keuze te maken.

Wacht je dan af tot ze uit zichzelf weer terugkomen naar je website wanneer ze wel klaar zijn voor aanschaf? Dat kan. Maar effectiever is om in contact te blijven. Bijvoorbeeld met een nieuwsbrief!

Door regelmatig een update te sturen, blijf je top of mind en vergroot je de kans op toekomstige sales. Daarnaast is het een goede manier om upselling of herhaalaankopen te stimuleren.

Om nieuwsbriefinschrijvingen te genereren kun je een klein formuliertje toevoegen aan webpagina’s die bezocht worden door mensen met een oriënterend of informerend doel. Dit zijn bijvoorbeeld je blogberichten of de homepage.

Aan het eind van een blogbericht staat bijvoorbeeld een formulier. Op deze manier zorgen we dat we onze eenmalige bezoekers niet voor altijd kwijt zijn.

nieuwsbriefinschrijving

4. Lead flow

Om de aandacht van de bezoeker te trekken kunnen we lead flows inzetten. Dit zijn dynamische contactformulieren die op basis van een trigger verschijnen.

In onderstaand voorbeeld is gekozen voor een contactformulier dat rechtsonderin omhoog komt wanneer de bezoeker vijftig procent van de pagina bekeken heeft. Maar er kan ook gekozen worden voor een volledige schermovername of de trigger kan zijn dat een bezoeker met zijn muis richting het kruisje gaat om de pagina af te sluiten.

Leadflow

Een lead flow werkt het best in twee stappen: eerst stel je de bezoeker een vraag, daarna vraag je hem naar zijn gegevens. Wanneer de bezoeker in bovenstaand voorbeeld op de button drukt, verschijnt het volgende contactformulier.

Lead flow

5. Gated content

Met gated content bedoelen we content die een bezoeker kan downloaden in ruil voor zijn contactgegevens. Vaak is dit content van zeer hoge kwaliteit waarvan bezoekers het bijna té bizar vinden dat jij dit ‘gratis’ weggeeft. Je kunt bij gated content bijvoorbeeld denken aan e-books, templates of checklists.

Het nadeel van gated content is dat het niet toegankelijk is voor Google en je er dus niet organisch op gevonden kan worden. Je zal dus in je ungated content moeten verwijzen naar je gated content door middel van call to actions of lead flows.

Een voorbeeld is een blogartikel schrijven over telemarketing tips. Hier komt veel organisch verkeer op binnen. Op de pagina zijn call-to-actions opgenomen naar een voorbeeld van een belscript voor koude acquisitie. Via deze blog worden bezoekers doorgestuurd naar het voorbeeld, waarna de conversie van anonieme bezoeker naar lead plaatsvindt.

Gated Content

Anonieme bezoekers converteren

We hopen je met deze vijf tips geïnspireerd te hebben om je online leadgeneratie een boost te geven. Wacht niet tot bezoekers contact met jou opnemen, maar geef ze verschillende mogelijkheden om hun gegevens achter te laten.

Benieuwd welke conversiemiddelen we jouw onderneming zouden adviseren? Neem contact met ons op!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang onze updates als rechstreeks in je inbox!


BENIEUWD OF WE JOU KUNNEN HELPEN GROEIEN?

Doe de inbound marketing check!

Nieuwsgierig of inbound marketing voor jouw B2B-organisatie een slimme investering is? Beantwoord 7 simpele vragen en je weet het direct!

Gerelateerde blogartikelen