Maak vaste klanten van eenmalige bezoekers met de inbound marketing funnel

De inbound marketing funnel is een doelgerichte methode om nieuwe websitebezoekers te converteren naar leads, vaste klanten en uiteindelijk ambassadeurs van je merk.

Wat is inbound marketing?

Veel B2B bedrijven zien marketing als het zenden van informatie. Ze delen op de eigen website en social media pagina’s graag nieuws en informatie over wat ze bereikt hebben, welke nieuwe klanten ze binnen hebben gehaald en waarmee ze hun dienstenpakket gaan uitbreiden.

Kortom: bedrijven vertellen wat zij willen vertellen.

Maar het kan ook anders. Zeker in het moderne internet tijdperk, waar mensen zich steeds minder laten vertellen en zelf op zoek gaan naar de antwoorden op hun vragen en de producten en diensten die ze helpen bij hun uitdagingen.

Inbound marketing doelgroep

Inbound mindset

Bedrijven die aan inbound marketing doen, werken vanuit een inbound mindset. Aan de hand van data onderzoekt de inbound marketeer welke vragen er bij bestaande en potentiële nieuwe klanten spelen.

Vervolgens wordt content gecreëerd die deze specifieke vraagstukken beantwoordt.

Door middel van zoekmachine-optimalisatie, social media en e-mail automation laten ze de beoogde doelgroep vervolgens als uit zichzelf naar deze pagina’s komen.

Eenmaal daar worden de bezoekers geconverteerd naar leads door kwalitatieve content te ruilen voor contactgegevens. Uiteraard volledig volgens de regels van de AVG privacywet.

Voordelen van inbound marketing

Op deze manier is marketing niet langer een noodzakelijk kwaad dat niets substantieels oplevert, maar zet je marketing in als leadgeneratie machine. En omdat je mensen helpt bij het oplossen van hun problemen, bedrijf je ook nog eens marketing waar mensen dol op zijn!

Bedrijven die investeren in inbound marketing maken het hun salesteam een stuk gemakkelijker: doordat klanten naar hen toekomen met hun vragen, is het eerste contact al gemaakt. En dat alles volledig geautomatiseerd, dus zeer efficiënt!

Tip: Nog meer voordelen vind je in onze pdf “De 14 voordelen van inbound marketing”

Tip: Voor nog meer verdieping lees je onze blog “Wat is inbound marketing?”

Inbound marketing methodiek

Inbound marketing funnel

Wanneer je de inbound marketing sales funnel goed inzet, converteer je mensen die voorheen nog nooit van jouw product of dienst gehoord hadden naar promotors van jouw merk.

De inbound marketing funnel bestaat uit vier stappen:

  1. Attract
  2. Convert
  3. Close
  4. Delight

Inbound marketing funnel

Stap 1: Attract

In de eerste fase bepaal je wie je wilt bereiken. Vervolgens zorg je dat de beoogde doelgroep uit eigen initiatief naar jouw website komt.

Dit doe je door content te creëren waar mensen actief naar op zoek zijn.

Het gereedschap dat je in deze fase gebruikt:

  • Buyer persona’s
  • Blogs en webteksten
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Zoekmachine-optimalisatie (SEO)
  • Social media

Stap 3: Close

Wat voorheen een anonieme bezoeker was, is nu een nieuwe lead in je CRM. Omdat je weet welke pagina’s je leads hebben bezocht, kan je salesteam nu doelgericht het gesprek aangaan en helpen bij specifieke problemen.

Het gereedschap dat je in deze fase gebruikt:

  • E-mail (automation)
  • CRM
  • Tracking cookies

Stap 2: Convert

Om deze nieuwe anonieme bezoekers te converteren naar leads is het in deze fase belangrijk dat je contactgegevens verzameld. De meest effectieve manier is door iets in ruil aan te bieden – een zogenaamd content offer of gratis weggever. Dit kan bijvoorbeeld een checklist, een e-book of een exclusief webinar zijn.

Het gereedschap dat je in deze fase gebruikt:

  • Online formulieren
  • Calls-to-action
  • Landingspagina’s
  • E-mail automation

Stap 4: Delight

Mond-op-mond reclame is nog steeds de beste vorm van marketing. Ook online! Door in contact te blijven met je nieuwe klanten zorg je dat je top of mind blijft en converteer je nieuwe klanten nu naar promotors van jouw merk.

Het gereedschap dat je in deze fase gebruikt:

  • Social media
  • E-mail (automation)
  • Smart content

Inbound Methodiek

Inbound marketing voorbeeld

De inbound marketing funnel bestaat dus uit vier stappen. Maar hoe ziet zo’n proces er dan in de praktijk uit? We leggen de eerste twee stappen uit aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk.

Stap 1: Attract

Door keywordonderzoek te doen naar relevante termen rond onze dienst b2b inbound marketing, ontdekken we dat er in Nederland elke maand gemiddeld 70 keer gezocht wordt op de term ‘b2b website’.

 zoekvolume

We schrijven een blogartikel waarin we de must haves voor een goede b2b website delen en optimaliseren deze voor Google. Wanneer mensen nu zoeken op ‘b2b website’ komt deze pagina van boven drijven:

zoekresultaten google

Stap 2: Convert

Door call-to-actions aan blogartikelen toe te voegen, die linken naar relevante downloadables in relatie tot het onderwerp van het artikel, zorg je dat anonieme bezoekers hun contactgegevens achterlaten.

Call to action

Besluiten ze bijvoorbeeld dat zo’n belscript wel handig is en klikken ze door, dan komen ze op een landingspagina. Op deze landingspagina staat een formulier. Vullen ze dit in, dan verruilen ze hun contactgegevens voor de download.

Inbound landingspagina

Op deze wijze wordt een anonieme bezoeker volledig automatisch geconverteerd naar een nieuwe lead in het CRM en kan sales het gesprek op een persoonlijke manier voortzetten.

Inbound marketing voor B2B

Steeds meer bedrijven kiezen er voor te investeren in inbound marketing. Wil je ook aan de slag met deze efficiënte manier van online leadgeneratie. Neem dan contact met ons op en we bespreken vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw branche of dienst!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang onze updates als rechstreeks in je inbox!


BENIEUWD OF WE JOU KUNNEN HELPEN GROEIEN?

Doe de inbound marketing check!

Nieuwsgierig of inbound marketing voor jouw B2B-organisatie een slimme investering is? Beantwoord 7 simpele vragen en je weet het direct!

Gerelateerde blogartikelen