B2B Inbound Marketing

Duurzame online marketing waar je doelgroep gek op is!

Wat is inbound marketing?

Leads genereren doe je door te adverteren, door handjes te schudden op netwerkevenementen en afspraken te maken via de telefoon. Tenminste, dat waren lange tijd de enige opties om je doelgroep te bereiken…

Gelukkig zijn er tegenwoordig ook spannende online mogelijkheden. Zoals inbound marketing bijvoorbeeld!

Inbound marketing draait om het creëren van waardevolle informatie die jouw potentiële klant helpt de juiste oplossing voor zijn probleem te vinden. Door deze strategie succesvol toe te passen, zullen nieuwe klanten uit eigen beweging jouw bedrijfswebsite bezoeken en contact met jou opnemen in plaats van andersom!

Inbound marketing middelen

Om (relevante) nieuwe bezoekers naar je website te trekken, deze te informeren en uiteindelijk te converteren naar geïnteresseerde contactpersonen, gebruiken we verschillende technieken en inbound marketing middelen. Onze belangrijkste tools:

Buyer Persona

Zet je doelgroep centraal bij alles wat je doet

Zoekmachinemarketing

Zorg dat je website goed gevonden wordt

Contentmarketing

Maak content waar je doelgroep gek op is

Online leadgeneratie

Zorg ervoor dat bezoekers hun gegevens achterlaten

E-mailmarketing

Verstuur de juiste e-mail
op het juiste moment

Conversie-optimalisatie

Leer van data en blijf optimaliseren

De Studio Inbound-funnel

Leads maken van onbekende internetgebruikers? Dat is geen rocket science! We leggen het uit aan de hand van de Studio Inbound funnel. Zo maken we online marketing makkelijk.

 

Benieuwd of inbound marketing voor jouw organisatie interessant is?

Onze werkwijze

Oké, inbound marketing draait dus om het creëren van waardevolle content voor de doelgroep, met als doel deze te informeren en uiteindelijk te converteren naar nieuwe klanten. Dat doen we in vijf fasen.

Fase 1: Research

We beginnen nooit zomaar content te maken, maar starten altijd met een uitgebreid onderzoek naar de huidige situatie. We beginnen met een 0-meting van al je online kanalen en doen een SEO scan van je website. Daarna voeren we een zoekwoordenonderzoek en online concurrentie-onderzoek uit en stellen we een buyer persona op van jouw ideale klant.

Afhankelijk van je pakket komt één van onze specialisten een meeloopstage doen om nóg beter inzicht te krijgen in jouw organisatie, dienstverlening en sales- en marketingprocessen.

Fase 2: Strategie

Na het verzamelen van de data, stellen we een doelgerichte strategie op. In deze strategie bepalen we de quick wins voor jouw website en de andere optimalisatieslagen om zo snel mogelijk meer bezoekers te genereren en het conversiepercentage te verhogen.

Daarnaast maken we een plan voor nieuwe conversiemiddelen, landingspagina’s, blogartikelen en andere soorten van online content. We stellen een contentkalender op voor het komende half jaar, zodat je precies weet wat er gaat gebeuren.

Fase 3: Creatie

Vervolgens gaan we deze strategie in de praktijk brengen. We gaan aan de slag met Super Vette Content, blogs, cases en webteksten om de vindbaarheid te vergroten en we creëren content offers en online tools om bezoekers te converteren naar leads.

Omdat jij de specialist bent binnen jouw vakgebied, zullen we jouw organisatie hier altijd nauw bij betrekken. We vragen je medewerkers om input te leveren en onze copywriters en contentspecialisten maken hier vervolgens een geweldig stuk van. De combinatie van vakinhoudelijke kennis, een scherpe pen en een specialist die de regels van Google kent, zorgt samen voor maximaal resultaat!

Fase 4: Publicatie

Na creatie publiceren we de content op jouw website en verspreiden we deze met e-mailmarketing en social media. We monitoren de voortgang en optimaliseren waar mogelijk voor nóg meer resultaat.

Ook doen we op creatieve wijze outreach naar externe media om nog meer aandacht voor jouw content te genereren.

Fase 5: Optimalisatie

Na publicatie van de content, analyseren we de resultaten. Wat ging goed? Wat sloeg aan bij de doelgroep en wat niet? Deze inzichten nemen we mee. Zo leren we jouw buyer steeds beter kennen en kunnen we deze steeds beter bedienen.

Inbound marketing tools

Benieuwd welke online tools je kunt inzetten voor inbound marketing? Download hier een handig overzicht in PDF!

Voordelen van inbound marketing voor B2B

Ten opzichte van andere vormen van online marketing heeft inbound marketing een aantal unieke voordelen voor B2B organisaties.

Klantgericht

De focus van inbound marketing ligt bij de klant en zijn uitdagingen en problemen. Bedrijven met een inbound mindset helpen hun potentiële klanten door (gratis) waardevolle content aan te beiden zoals een blogs, e-book, onderzoeken, templates, enzovoort.

Vraag jezelf eens af: neem je liever een product of dienst af bij een bedrijf dat jou iets probeert te verkopen, of bij een bedrijf dat jou probeert te helpen..?

Voordelig

Doordat deze vorm van marketing zich richt op evergreen content blijft de informatie lange tijd relevant.

De filosofie is dat je één keer tijd en moeite investeert om Super Vette Content te maken en hier vervolgens jarenlang van profiteert!

Duurzaam

Is het budget van je Google of Facebook campagne op? Dan krijgt niemand je advertenties meer te zien en stoppen de resultaten direct.

Inbound marketing richt zich grotendeels op organisch gevonden worden in de zoekresultaten van Google. Hierdoor gaan de resultaten mogelijk nog jaren door, ook al wordt er al lang niet meer in geïnvesteerd.

Meetbaar

Doordat potentiële klanten gevolgd worden door de website, kunnen onze inbound marketeers precies zien wat aanslaat bij de doelgroep en wat niet.

Door deze inzichten leren organisaties hun doelgroep steeds beter kennen en kunnen ze deze steeds beter bedienen.

Inbound marketing software

Om onze dienstverlening uit te kunnen voeren, werken wij met speciale inbound software: het hart van alle inbound marketing processen. Wij zijn officieel partner van Hubspot en ActiveCampaign. Afhankelijk van jouw situatie en de behoeften van jouw organisatie selecteren we samen het juiste systeem.

Hubspot

HubSpot is een inbound marketing hub, sales platform én CMS in één krachtig software pakket. Het grote voordeel van het gebruik van een all-in-one oplossing is dat alle activiteiten aan elkaar gekoppeld worden, waardoor we de resultaten perfect kunnen meten en optimaliseren. Ook is Hubspot erg gebruiksvriendelijk waardoor jouw huidige marketing- en salesafdeling er snel mee uit de voeten kan!

 

ActiveCampaign

Een kleiner budget of heb je niet alle functionaliteiten van Hubspot nodig? Dan is ActiveCampaign hét alternatief. ActiveCampaign is een geweldige tool om e-mailmarketing mee te bedrijven en lijsten mee te bouwen. Door middel van slimme automations kun je de juiste groep op het juiste moment te bereiken.

 

Wat kost inbound marketing?

Inbound marketing is een duurzame investering in de online présence van jouw organisatie. Voor een transparant en vast bedrag per maand helpen wij zowel grote als kleine MKB-bedrijven groeien door inbound marketing.

Laatste blogartikelen

Wij barsten van de kennis over inbound marketing en delen dit graag met je!

Neem contact met ons op

Benieuwd wat Studio Inbound voor jouw organisatie kan betekenen? Een vraag of opmerking? Stuur ons gerust een berichtje, we worden enthousiast van nieuw contact!